بخش 9 – آواهای صدادار مشترک انگلیسی

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. آموزش زبان انگلیسی
  4. chevron_right
  5. تلفظ زبان انگلیسی
  6. chevron_right
  7. بخش 9 – آواهای صدادار مشترک انگلیسی
صدای /æ/

صدای /æ/ در زبان انگلیسی تا حد زیادی مشابه صدای ” َ ” (فتحه) در زبان فارسی است. صدای /æ/ در انگلیسی یک صدای همیشه کوتاه است یعنی این صدا شکل بلند ندارد. صدای /æ/ معمولا توسط حرف “A” ساخته می شود. به مثال زیر توجه کنید:

cat : /kæt/

hat : /hæt/

صدای /ɛ/

صدای /ɛ/ در زبان انگلیسی مشابهی در زبان فارسی ندارد. نزدیک ترین معادل این صداها در فارسی صدای “کسره” است. برای ساختن این صداها دهان خود را به شکل صدای ”  َ ” (فتحه) باز کنید اما سعی کنید صدای ” -ِ ” یا کسره را تلفظ کنید. (این صدا تا حد زیادی به صدای کسره /e/ نزدیک است پس اگر در ابتدا نتوانستید آن را دقیق بسازید زیاد نگران نباشید) به مثال های زیر توجه کنید:

bed : /bɛd/

صدای /ɪ/

صدای /ɪ/ هم صدایی فاقد معادل در فارسی است. به صورت ساده می توان گفت صدای /ɪ/ صدایی بین /i/ (ای کوتاه) و /e/ (” ِ ” کوتاه) است. برای ساختن این صدا سعی کنید از /i/ به سمت /e/ حرکت کنید و در میانه راه بایستید. یا دهان خود را به شکل /i/ (“ای”) درآورده ولی صدای /e/ (کسره) را بسازید. صدای /ɪ/ در زبان انگلیسی را معمولا حرف “I” می سازد. به مثال زیر توجه کنید:

sit : /sɪt/

صدای /ʊ/

صدای /ʊ/ فاقد معادل در فارسی است. این صدا در تعریف ساده صدایی بین “او” و ضمه است. البته نوع ادا کردن این صدا بسیار به “او کوتاه” شبیه است پس می توانید آنها را تا حدی معادل کنید. در زبان انگلیسی این صدا معمولا به وسیله حرف “U” یا ترکیب حروف “OO” ساخته می شود. به مثال زیر توجه کنید:

put : /pʊt/

foot : /fʊt/

صدای /ə/

صدای /ə/ یا شوآ یک صدای پرکاربرد در بیشتر زبانهای اروپایی است که البته فاقد معادل در فارسی است اما بیشتر فارسی زبانان آن را به اشتباه مانند /e/ (صدای کسره) تلفظ می کنند. صدای /ə/ در واقع یک صدای (تا حد زیادی) خنثی است. این صدا بین دو صدای کسره و ضمه است. برای ساختن این صدا می توانید از صدای کسره به سمت ضمه حرکت کنید و در میان راه بایستید. گرچه این صدا در فارسی معادل نوشتاری ندارد اما ما گاهی از آن برای ابراز تعجب استفاده می کنیم. در زبان انگلیسی صدای /ə/ ممکن است به وسیله بسیاری از حروف صدادار تولید شود. به مثال زیر توجه کنید:

about : /əˈbaʊt/

among : /əˈmʌŋ/

صدای /ʌ/

صدای /ʌ/ هم در فارسی فاقد معادل است. صدای /ʌ/ شکل کوتاه شده صدای /ɔ/ (ترکیبی از صدای “آ” و ” ُ ” یا ضمه) البته صدای /ʌ/ به آ کوتاه یا /ɑ/ نزدیک است. بیشتر فارسی زبانان این صدا را به صورت آ کوتاه تلفظ می کنند (و خیلی بر روی لهجه آنها تاثیری ندارد). صدای /ʌ/ ممکن است به وسیله حروف صدادار متفاوتی ایجاد شود. به مثال های زیر توجه کنید:

run : /rʌn/

enough: /ɪˈnʌf/

up : /ʌp/

صدای /ɔ/

صدای /ɔ/ در زبان انگلیسی معادلی در فارسی ندارد. این صدا چیزی بین صدای /ɑ/ (آ کوتاه) و صدای /o/ (ضمه) است. در لهجه بریتانیایی این صدا ممکن است به وسیله حروف یا ترکیب حروف متفاوتی ایجاد شود. (این صدا به صدای /ɒ/ بسیار نزدیک است و گاهی ممکن است تلفظ این صدا را به صورت /ɒ/ هم بنویسند) به مثال های زیر توجه کنید:

bought : /bɔt/

dog : /dɔɡ/

تلفظ زبان انگلیسی

درس 1

درس 2

درس 3

درس 4

درس 5

درس 6

درس 7

درس 8

درس 9

درس 10

درس 11

درس 12

درس 13

درس 14

۱ دیدگاه. نظر بدهید

  • باسلام
    تشکر میکنم از آموزش خوب و جامعی که در اختیار همه قراردادید.
    خواهشمندم قواعد تلفظ حروف بی صدا مرکب را هم آموزش بدهید، به عنوان مثال حرف d که قبل از ge در کلمه bridge خوانده نمی شود. یا ghکه قبل از حرف t در کلمه right تلفظ نمی گردد.
    با سپاس

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.