یاد گرفتن یک زبان جدید چقدر زمان می خواهد؟

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. زبان های خارجی
  4. chevron_right
  5. یاد گرفتن یک زبان جدید چقدر زمان می خواهد؟

جواب این سوال خیلی ساده نیست اما در این مطلب سعی می کنیم تا با استفاده از پژوهش های دقیقی که در رابطه با یادگیری زبان های خارجی انجام شده به این سوال پاسخ دهیم.

میزان سخت بودن هر زبان

در ابتدا باید این موضوع را مطرح کرد که میزان سختی همه زبان های خارجی با هم یکسان نیست. بنابراین زمان مورد نیاز برای یادگرفتن آنها هم یکی نخواهد بود. هرقدر یک زبان سخت تر باشد، مغز شما به زمان بیشتری برای یادگیری جزئیات و روش استفاده از آن نیاز دارد. من در اینجا با توجه به تجربه شخصی ام از یادگیری زبان ها، زبان ها را با توجه به سختی در 4 رده قرار می دهم:

رده اول – انگلیسی، عربی

رده دوم – فرانسه، اسپانیایی، ایتالیایی، پرتقالی

رده سوم – روسی، آلمانی

رده چهارم – چینی، ژاپنی

البته این رده بندی برای فارسی زبان ها طراحی شده، در صورتی زبان مادری فردی فارسی نباشد مطمئنا میزان سختی این زبان ها برای او متفاوت خواهد بود. (در صورتی که کنجکاو هستید که این درجه بندی چطور انجام شده می توانید این مطلب را بخوانید.)

میزان تسلط به هر زبان

یاد گرفتن یک زبان یک موضوع نسبی است، پس ما نمی توانیم دقیقا بفهمیم چه زمانی یک زبان را یاد گرفته ایم. البته برای استاندارد سازی آموزش چهارچوب هایی مثل CEFR ساخته شده اند. در تحقیقی که ما برای نوشتن این مطلب از آن استفاده کردیم، FSI میزان تسلط زبان را به پنج دسته زیر تقسیم کرده:

  • تسلط ابتدایی: یعنی فرد با عبارات اولیه آشنا است و میتواند نیاز خود را مثلا در یک مسافرت (در سطح خرید کردن، گرفتن هتل و …) بر طرف کند.
  • تسلط پیش متوسط: یعنی فرد می تواند در سطح اولیه با دیگران رابطه اجتماعی برقرار کند، با یک نفر صحبت کند و در مورد علایق و نیازهایش جملاتی بسازد.
  • تسلط متوسط: یعنی فرد بر روی زبان تاحدی تسلط دارد که می تواند بیشتر نیازهایش را در این زبان برطرف کند، با دیگران وارد بحث های پیچیده شود و منظور خود را برساند.
  • تسلط پیشرفته: یعنی فرد میتواند کاملا مسلط به این زبان صحبت کند و در شرایط مختلف حتی موقعیت های تخصصی از آن استفاده کند.
  • زبان مادری یا تسلط مشابه: فرد مانند یک فرد بومی به زبان مسلط است.

چقدر زبان برای یادگیری لازم است؟

تحقیق FSI نشان می دهد برای یادگیری یک زبان رده اول (انگلیسی و عربی) نیاز به حداقل 480 ساعت زمان خواهد بود تا به سطح پیش متوسط برسید. این یعنی برای مثال روزی 4 ساعت زبان بخوانید حدود 3 ماه برای رسیدن به سطح پیش متوسط زمان نیاز خواهد داشت. برای زبان های رده سوم این زمان برای رسیدن به همین سطح 720 ساعت است.

رسیدن به تسلط پیشرفته در زبان های رده اول (انگلیسی و عربی) در مجموع به حدود 1400 ساعت تمرین نیاز خواهد داشت. که زمان نسبتا زیادی است. البته به این نکته توجه داشته باشید که این تحقیق با توجه به متوسط گیری زمان یادگیری برای یک بازه بزرگ از افراد انجام شده. پس ممکن است این زمان برای شما کمتر یا بیشتر باشد.

یعنی همه اینقدر برای یادگیری تمرین می کنند؟

در واقع بله. به یاد داشته باشید که زمانی که یک بچه برای یادگیری زبان صرف می کند به مراتب بیش از این مقدار است. اگر سن یادگیری قابل قبول زبان را 4 سال در نظر بگیریم (تا قبل از این سن تسلط کودکان بسیار پایین است.) یک کودک از بدو تولد مجموعا حدود 12000 ساعت برای یادگیری زبان وقت داشته.

طبیعتا اگر شما در یک کشور خارجی زندگی کنید، زندگی عادی شما هم می تواند به بخشی از روند یادگیری شما تبدیل شود. این موضوع ساعت یادگیری روزانه شما را به شدت افزایش می دهد.

در تبلیغ تلویزیون گفته میشه با 10 دقیقه در روز زبان یاد می گیریم!

طبیعتا امکان یادگیری هر زبانی با ده دقیقه تمرین روزانه هم وجود دارد اما برای رسیدن به سطح پیش متوسط تقریبا 8 سال زمان نیاز خواهید داشت. به یاد داشته باشید که همیشه راحت ترین روش بهترین روش نیست.

روزانه چقدر بخوانیم؟

در صورتی که در یادگیری زبان جدی هستید سعی دو موضوع را در روند یادگیری خود رعایت کنید:

تداوم یادگیری را زیاد کنید: سعی کنید روند یادگیری شما ادامه دار باشد. با یادگیری های مقطعی مطمئنا هرگز نخواهید توانست در سطحی قابل قبول زبان مورد نظر خود را یاد بگیرید. برای یادگیری بهتر، هر روز مقداری زمان برای یادگیری بگذارید.

زمانی متوسط را برای یادگیری روزانه انتخاب کنید: مغز شما برای یادگیری به مقداری زمان گرم شدن نیاز دارد. بعد از این زمان مغز در حالت فعال یادگیری قرار می گیرد. پس از مدتی تمرین هم مغز خسته شده و به حالت استراحت می رود. باید سعی کنید بازه های زمانی یادگیری را با توجه به توانایی خود طوری انتخاب کنید که زمان کافی برای گرم شدن ذهن شما وجود داشته باشد و البته بازه بیش از حد طولانی نباشد. معمولا بازه های نیم ساعت تا یک ساعت روزانه برای یادگیری یک زبان ساده توصیه می شود.

 

۲ دیدگاه. نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.