بهترین روش برای یادگرفتن واژه های زبان چیست؟

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. زبان های خارجی
  4. chevron_right
  5. بهترین روش برای یادگرفتن واژه های زبان چیست؟

امروزه تقریبا تمامی افراد صاحب نظر در حوزه آموزش زبان بر این باورند که یادگیری واژگان، مرحله آغازین و مهم ترین بخش در فرآیند یادگیری یک زبان جدید است. روش های زیادی برای یادگیری واژگان جدید وجود دارد. در این مقاله سعی داریم تا مروری بر روش های یادگیری واژگان جدید کرده و بهترین و موثرترین آن ها را معرفی کنیم.

مروری بر روش های قدیمی

در گذشته به دلیل پایین تر بودن سطح تکنولوژی و عدم دسترسی به موبایل های هوشمند و اینترنت، کارآمد ترین روش یادگیری مطالعه زیاد و مکرر بود. خواندن روزنامه، مجله، آثار ادبی و رمان، مهم ترین بخش یادگیری واژگان جدید بود. فرهنگ لغت، نقش مهمی را در روند یادگیری بازی می کرد، به طوری که زبان آموز باید تک تک لغاتی را که نمی دانست در فرهنگ لغت جستجو می کرد و معانی، مترادف، متضاد و ریشه آن لغات را می آموخت. اما امروزه با پیشرفت تکلونوژی فرایند یادگیری واژگان جدید ساده تر شده است.

روش های جدید

فلش کارت

فلش کارت ها  یکی از محبوب ترین روش های یادگیری واژگان جدید هستند. فلش کارت به دسته ای از کارت ها گفته می شود که بر روی یک طرف آنها لغت جدید و بر روی طرف دیگر معنی آن لغت نوشته شده است. همانطور که می دانید عمل تمرین مکرر و تکرار واژگان در فرایند یادگیری واژگان جدید نقش حیاتی دارد. فلش کارت ها این فرایند را برای زبان آموزان ساده تر کرده اند.

فهرست واژگان

برای یادگیری واژگان جدید بهتر است فهرستی از آنها درست کنید. به این شکل که هرگاه از رادیو یا تلویوزیون لغت جدیدی را شنیدید آن را یادداشت کنید و در فرهنگ لغت، معنی، مترادف و … آن را جستجو کنید. این فهرست را همیشه هنگام مشاهده یک برنامه یا سریال و فیلم تلویزیونی همراه خود داشته باشید تا فرصت یادگیری هیچ لغت جدیدی را ازدست ندهید. شایان ذکر است که یادگیری مترادف و متضاد واژه ها همیشه مثمر ثمر واقع نمی شود، بلکه ممکن است نقش منفی در فرایند یادگیری واژگان جدید داشته باشد. برای مثال واژه ای که در سطح A1 است و مترادف آن در سطح  .B2

بازی های واژه محور

با انواع بازی های واژه محور، فرآیند یادگیری واژگان جدید را برای خود جذاب تر کنید. این روش هنگامی موثر واقع خواهد شد که این بازی ها به بخشی جدا ناپذیر از اوقات قراغت شما بدل شوند. بدین شکل حتی در هنگام بازی و تفریح نیز واژه جدید خواهید آموخت.

ریشه های واژگان

یکی دیگر از روش هایی که در یادگیری واژگان جدید و معانی آنها می تواند نقش به سزایی داشته باشد، یادگیری ریشه های لاتین و یونانی واژه هاست. این روش ممکن است در ابتدا کمی سخت به نظر برسد اما پس از یادگیری ریشه های لاتین و یونانی، فرآیند یادگیری واژگان جدید برایتان بسیار آسان تر خواهد شد. در نظر داشته باشید که این روش به زبان آموزانی که در سطح A1 قرار دارند، پیشنهاد نمی شود.

یادگیری لغت در محتوا

برخی معتقدند که یادگیری لغات به صورت جمله بسیار موثرتر است از یادگیری آن ها به صورت تک تک. زیرا از طرفی جملات، تکه های بزرگتر و کلی تری در ساختار زبان محسوب می شوند و در نتیجه حفظ  و یادگیری آن ها آسان تر است. و از طرفی دیگر رابطه ای بین لغات به کار رفته در یک جمله و معانی آن ها در ذهن شما شکل خواهد گرفت که فرایند یادگیری واژگان جدید و جمله سازی را برایتان آسان تر خواهد کرد.

 

یادگیری معانی متفاوت هر واژه

زمانی که با واژه ای جدید مواجه می شوید و معنی آن را نمی دانید سعی کنید در همان ابتدای کار یعنی پس از یافتن معنی آن، کاربرد آن واژه را نیز فرا بگیرید. منظور از کاربرد واژه، نحوه به کارگیری آن در شرایط مختلف و معانی مختلف آن است. برای مثال واژه orange هم به معنی پرتقال است و هم به معنی نارنجی. باید دقت داشته باشید که در چه شرایط و ساختاری این واژه به معنای پرتقال است و در چه شرایط و ساختاری به معنای نارنجی.

 

در نهایت باید اشاره کرد که روش های زیادی برای یادگیری واژگان جدید وجود دارند. برای یادگیری واژگان، بهتر است از همه روش های بالا به صورت ترکیبی استفاده کرد، زیرا این روش ها ممکن است به تنهایی تاثیر کافی را در فرایند یادگیری نداشته باشند. این نکته را فراموش نکنید که هر فردی ممکن است از روشی بخصوص، مطالب و واژگان جدید را فرا گیرد. مثلا ممکن است فردی از روش شنوایی بهتر بیاموزد تا از روش نوشتاری و بالعکس، پس بهتر است هر فرد بر اساس توانایی های خود، روش یادگیری مناسب با خود را انتخاب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.