ساختار یادگیری و حافظه عملی

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. زبان های خارجی
  4. chevron_right
  5. ساختار یادگیری و حافظه عملی

حافظه عملی چیزی است که شناخت آن کمک زیاد به شما در یادگیری می کند. حافظه عملی اولین بار توسط عصب شناسانی شناسایی شد که بر روی بیماران با مشکلات حافظه کار می کردند. در طول بررسی این بیماران محققان متوجه موضوع جالبی شدند. بخش زیادی از افرادی که حافظه خود را به دلایل مختلف از دست داده بودند قادر به یادآوری دسته خاصی از اطلاعات بودند. این افراد همچنان می توانست به زبان مادری خود یا حتی زبان های دیگری که یاد گرفته بودند صحبت کنند، بدون مشکل دوچرخه سواری کنند یا حتی سازی که از قبل می نواختند بنوازند.

این موضوع عصب شناسان را متوجه یک نکته مهم کرد. اطلاعات مربوط به این توانایی ها در قسمت دیگری از مغز ذخیره می شد. این قسمت به مراتب کمتر نسبت به آسیب هایی که به این افراد وارد شده بود آسیب پذیر بود. بعدها تحقیقات بیشتری در رابطه با حافظه عملی انجام شد که اطلاعات بیشتری به دانشمندان درباره آن داد. سرعت به یاد آوری در این بخش از حافظه به مراتب بالاتر است، به مراتب دیرتر از به فراموشی سپرده می شود و مغز از طریق آن به صورت مستقیم با عضلات بدن رابطه برقرار می کند.

اهمیت حافظه عملی در یادگیری مهارت ها

حافظه علمی در واقع حافظه یادگیری مهارت هاست. این بخش از حافظه انسان به مراتب موثر تر از بخش های دیگر حافظه عمل می کند. البته باید بدانید حافظه عملی محل ثبت اطلاعات مفهومی نیست. مغز از این بخش تنها برای ثبت روش انجام کارها استفاده می کند. تمام فعالیت هایی که به صورت فیزیکی یا فکری به صورت مداوم توسط انسان انجام می شود در این بخش از مغز ثبت می شود.

شاید شما هم به این موضوع فکر کرده باشید که چرا نمی توانم به زبان دیگری را مانند زبان مادری و با آن تسلط صحبت کنم. دلیل این عمر عدم انتقال زبان جدید به حافظه عملی شماست.

چطور اطلاعات را به حافظه عملی خودم انتقال دهم؟

راه حل بسیار ساده است. باید از مهارت خود استفاده کنید. مغز انسان تنها اطلاعاتی را وارد این بخش از حافظه می کند که به صورت یک مهارت همیشگی مورد نیاز باشند. برای ایجاد چنین فضایی شما باید در طول زمان از این مهارت استفاده کنید. روند یادگیری رانندگی را به یاد آورید. در ابتدا شما نیاز دارید هر بخش از کار را به یاد آورید و انجام دهید. اگر همه بخش ها را برای مدت طولانی به درستی انجام دهید دیگر بدون نیاز به یادآوری خواهید توانست رانندگی کنید. حال فرض کنید شما در طول روند آموزش از راهنمای خودرو استفاده نمی کردید، در این صورت در طول رانندگی هم باید حتما راهنما زدن را از حافظه عادی خود به یاد آورید. از آنجا که یادگیری یک زبان یا نواختن ساز از رانندگی به مراتب پیچیده تر است شما به زمان و تمرین بیشتری برای یادگیری آن نیاز دارید.

تکرار و استفاده درست از مهارت ها می تواند نهایتا به انتقال از حافظه عادی به حافظه عملی منجر شود. برای این کار می توانید از روش های متفاوتی استفاده کنید اما بهترین روش تمرین دائمی و تلاش برای استفاده از مهارت هاست.

 

۵ دیدگاه. نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.