10 نکته برای بهبود یادگیری زبان های خارجی

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. زبان های خارجی
  4. chevron_right
  5. 10 نکته برای بهبود یادگیری زبان های خارجی

تقریبا همه دوست دارند زبان های خارجی زیادی را بلد باشند. یادگیری یک زبان خارجی به ویژه زبان انگلیسی مهارتی است که می تواند در بسیاری از جنبه های زندگی، از شغل گرفته تا تفریح و مسافرت به ما کمک کند. با این حال درصد افرادی که می توانند به طور مسلط به یک زبان خارجی یا بیشتر صحبت کنند محدود است. دلیل این موضوع شاید در نگاه اول سخت بودن یادگیری زبان های خارجی باشد، اما اگر یادگیری یک زبان خارجی واقعا اینقدر سخت است چطور درصد بالایی از مردم در برخی کشورهای اروپایی به چندین زبان مسلط هستند. اینجاست که می فهمیم احتمالا مشکل در روش یادگیری ماست. در این مطلب با 10 نکته ساده اما پر اهمیت آشنا می شویم که با رعایت آنها میتوان سرعت و تاثیر یادگیری زبان های خارجی را به شدت افزایش داد.

1 – بدانید چرا این کار را می کنید!

این شاید خیلی بدیهی به نظر برسد اما بسیار با اهمیت است. پیش از یادگیری زبان خارجی حتما باید هدف دقیق خود را از این کار مشخص کنید. حتی اگر این کار را برای تفریح انجام می دهید باید در این مورد مصمم باشید. یکی از اصلی ترین دلایل رها کردن روند آموزش کم رنگ شدن هدف در طول زمان است. اگر هدف و دلیل شما برای یادگیری یک زبان به اندازه کافی قوی باشد بدون توجه به شرایط حتما آن را یاد می گیرید. پس سعی کنید دلایل خود را برای یادگیری به یاد داشته باشید و گاهی آنها را با خود مرور کنید.

2 – یک یا چند همراه پیدا کنید

دیدن روند پیشرفت و کار دیگران می تواند کمک بزرگی برای شما باشد. اینکه یادگیری زبان را با دیگران انجام دهید تاثیر زیادی در تمرکز و تداوم یادگیری شما دارد. در ضمن همیشه می توانید در بخش های سخت تر از تجربیات دیگران استفاده کنید، منابع و مطالب جدید مورد استفاده آنها را بشناسید و با روش های کار آنها آشنا شوید. کار کردن با دیگران همچنین امکان ارزیابی روند پیشرفت را به شما می دهد.

3 – با خودتان صحبت کنید

صحبت کردن با دیگران طبیعتا بهتر است اما همه ما بخش بزرگی از زمان خود را در روز تنها هستیم و البته همیشه به خودمان دسترسی داریم. بهترین شریک صحبت کردن شما در واقع خودتان هستید. گرچه شاید در این روش اشکالات خود را متوجه نشوید اما این روش یکی از بهترین روش های تمرین مکالمه است. سعی کنید موضوعات خاص و ساده را پیدا کنید و در مورد آن با خودتان صحبت کنید یا حتی می توانید یک مصاحبه خیالی را در زبان خارجی در ذهن خود تصور کنید و به سوالات مختلف پاسخ دهید.

4 – زبان را برای خودتان کاربردی کنید

سعی کنید خود را در محیطهایی قرار دهید که استفاده از زبان خارجی برای شما کاربرد داشته باشد. مثلا در شبکه های اجتماعی وارد صفحاتی شوید که به زبان مورد نظرتان نوشته شده. یا سعی کنید مطالب ساده ای را به این زبان پیدا کرده و بخوانید. یکی از بهترین روش های یادگیری یک زبان استفاده از آن است. البته این موضوع برای نوآموزان کمی مشکل است اما هرچه بیشتر با زبان آشنا می شوید حجم مطالبی که میتوانید از آنها استفاده کنید بیشتر می شود و می توانید برخی نیازهای خود را از طریق زبان جدید برطرف کنید.

5 – یادگیری را تفریح کنید

سعی کنید بخشی از تفریحات خود را در زبان جدید انجام دهید. مثلا آهنگ هایی به این زبان گوش کنید. فیلم هایی به این زبان ببینید. از بازی های آموزشی استفاده کنید. تفریح به خودی خود کشش خوبی برای جذب افراد دارد. این کشش می تواند به شما در جذب بیشتر مباحث در زبان جدید کمک کند.

6 – بازیگوش و پویا باشید

بخش بزرگی از روند یادگیری زبان در انجام اشتباهات و اصلاح آنهاست. به ویژه در ابتدای راه از اشتباه کردن نترسید. کسی شما را به خاطر اشتباهات گرامری محاکمه نخواهد کرد. در استفاده از واژه ها و قواعدی که یاد گرفته اید بازیگوش باشید. تا جای ممکن و به صورت آزادانه از آنها استفاده کنید. شاید از این ترس داشته باشید که با اشتباه کردن های مداول این اشتباهات به بخشی از دانش شما تبدیل شود، این موضوع درست است اما ضرر عمل نکردن به مراتب بیش از اشتباه کردن است. همیشه برای اصلاح اشتباهتان وقت دارید. سعی کنید با انرژی باشید و با همان دانش محدود زبان چیزهای مختلف بسازید.

7 – از کنج راحتی خود بیرون بیایید

اینکه خود در معرض اشتباهات قرار دهید یعنی گاهی ممکن است در شرایط خجالت آوری هم قرار گیرید. برای یادگیری باید این ریسک را بپذیرید. اینکه در گوشه ای بی صدا و بی حرف بنشینید و سعی کنید اصطلاحا شخصیت خودتان را نگه دارید، می تواند یک مانع بزرگ برای شما باشد. برای یادگیری باید از کنج راحتی خود بیرون بیایید و ریسک هایی را بپذیرید. به یاد داشته باشید که سال های بعد هیچ کس موقعیت های قدیم شما را به یاد ندارد و تنها مهارت های جدید است که برای شما می ماند.

8 – گوش کنید

به یاد داشته باشید که یادگیری یک زبان جدید در واقع، کپی کردن نحوه ارتباط افراد دیگر است. پس برای یادگیری یک زبان شما باید پیش از هر چیز به افرادی که به آن زبان صحبت می کنند گوش کنید. از طریق گوش کردن شما می توانید طرح واره ای از این زبان در ذهنتان ایجاد کنید و از طریق کپی کردن جملات کوتاه، مکالمات ساده را یاد بگیرید. با گذشت زبان شما درک بیشتر و بیشتری نسبت به این طرح واره پیدا می کنید و می توانید زبان جدید را مانند افرادی بومی آن زبان صحبت کنید. به همین دلیل گوش کردن یکی از مهمترین المان های یادگیری هر زبان جدیدی است.

9 – به صحبت کردن دیگران نگاه کنید

صحبت کردن به یک زبان یا لهجه جدید یعنی استفاده از زبان و لب ها در یک ساختار جدید. از طریق نگاه کردن به نحوه صحبت کردن افراد می توانید بخشی از حرکات را یاد بگیرید. در طول صحبت کردن آنها به حرکت زبان و لب های آنها توجه کنید و سعی کنید این حرکات را در دهان خود تکرار کنید. شما زمانی لهجه ایده آل به دست میاورید که بتوانید این حرکات را به صورت دقیق مشابه افراد بومی آن زبان انجام دهید.

10 – کنار گود نایستید!

یادگیری زبان نیازی به پیش نیاز، آمادگی قبلی و گرم کردن ندارد. هر زمانی که اراده ای برای این کار پیدا کردید آن را شروع کنید. فراموش نکنید که انگیزه شما ممکن است همیشگی نباشد پس تا زمانیکه برای این یادگیری انگیزه دارید با قدرت از آن استفاده کنید. همیشه به یاد داشته باشید که بیشتر افرادی که به خوبی به یک زبان صحبت می کنند در واقع افرادی هستند که مدت طولانی از آن استفاده می کنند. پس هرچه مدت زمان یادگیری خود را بیشتر کنید میزان مهارت شما در این زبان بیشتر می شود و شانس شما برای فراموش کردن آن کمتر.

برای شروع می توانید همین حالا یکی از زبان ها را از صفحه اول شروع کنید!

 

۱ دیدگاه. نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.