به درس سوم از آموزش زبان آلمانی ویژه نوآموزان خوش آمدید. در درس قبل اولین و مهمترین ضمیر شخصی یعنی ضمیر ich (من) را در زبان آلمانی یاد گرفتید و جمله من هستم را از این طریق ساختید. در این درس سعی می کنیم بقیه ضمیر های شخصی مفرد را نیز یاد بگیریم. (به ضمایر جمع کمی دیرتر می پردازیم!)

 

ضمیر های شخصی در زبان آلمانی گذشته از حالت سوم شخص مفرد، همگی دارای معادل های هماهنگ در زبان فارسی است. برای آشنایی اولیه با این ضمایر به جدول زیر مراجعه می کنیم. بعد از بررسی دقیق جدول در رابطه با هر ضمیر بیشتر توضیح می دهیم.

جدول ضمایر شخصی در زبان آلمانی 
ضمایر شخصی مفرد
فارسی آلمانی
اول شخص من   Ich
دوم شخص

تو (دوستانه)

تو (محترمانه)

  du

Sie**

سوم شخص او

  es (خنثی)*

sie(مونث)*

er (مذکر)*

در یک نگاه ساده و اولیه دو نکته جلب توجه می کند.

1- نکته اول اینکه در زبان آلمانی بر خلاف فارسی (مشابه انگلیسی) برای حالت سوم شخص مفرد سه ضمیر متفاوت برای جنسیت های مختلف داریم. این نکته ایست که باید حتما توجه زیادی به آن داشته باشید.

2- نکته دوم اما در ضمیرهای دوم شخص مفرد است. در این ضمیر به جز حالت معمولی یا دوستانه یک حالت محترمانه نیز برای اشاره وجود دارد. البته ما نیز در دوم شخص مفرد معمولا از ضمیر “شما” برای حالت محترمانه استفاده می کنیم، که به شما کمک می کند درک بهتری از معنای آن داشته باشید. تنها تفاوت دو ضمیر در حرف اول آنهاست. ضمیر دوم شخص محترمانه با حرف اول بزرگ و ضمیر سوم شخص مونث با حرف اول کوچک نوشته می شود. (این دو ضمیر در صورتی که اول جمله باشند کاملا مشابه می شوند. در این صورت آنها را از روی نحوه صرف فعل تشخیص می دهیم که بعدا به آن می پردازیم.)

توجه کوچک: جدا از این جدول ضمایر دیگری (ضمایر ملکی و ضمایر مفعولی) نیز در زبان آلمانی وجود دارد که البته نیازی نیست حالا نگران آنها باشید.

برای درس دوم موضوع مهم دیگری وجود ندارد از این رو شما را به یادگیری چند جمله کاربردی در زبان آلمانی دعوت می کنم. (در یادگیری این جملات خود را درگیر گرامر یا واژه های درون آن نکنید و کل جمله را با معنی یاد بگیرید.)

معادل فارسی اصطلاح آلمانی معادل فارسی اصطلاح آلمانی
روز بخیر، سلام    Guten Tag صبح بخیر   Guten Morgen
شب بخیر    Gute Nacht عصر بخیر   Guten Abend
خدانگه دار، به امید دیدار      Auf Wiedersehen سلام، درود   Hallo

نکته فرهنگی/زبانی: عبارت Gute Nacht عموما پیش از خواب مورد استفاده است و برای سلام دادن در شب از Guten Abend استفاده کنید. Guten Tag برای هر ساعتی از روز قابل استفاده است.

برای مطالعه بیشتر در مورد ضمایر به درس ضمایر شخصی در بخش گرامر مراجعه کنید.

آموزش زبان آلمانی برای نوآموزان

آزمون ها

درس 1

درس 2

درس 3

درس 4

آزمون 1 تا 4

درس 5

درس 6

درس 7

درس 8

آزمون 5 تا 8

درس 9

درس 10

درس 11

درس 12

آزمون 9 تا 12

درس 13

درس 14

درس 15

درس 16

آزمون 13 تا 16

درس 17

درس 18

درس 19

درس 20

درس 21

درس 22

درس 23

درس 24

درس 25

درس 26

درس 27

درس 28

درس 29

درس 30

درس 31

درس 32

۷۲ دیدگاه. نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.